Transformacja cyfrowa

Transformacja cyfrowa

0 %
firm w Polsce stawia na cyfryzację
0 %
menedżerów uważa, że cyfryzacja jest niezbędna
0 %
menedżerów uważa, że dzięki digitalizacji wzrosła efektywność pracy
0 %
firm jest na zaawansowanym etapie wdrażania cyfryzacji
0 %
firm korzysta z nowych technologii na co dzień

wyniki badania „BARIERY i TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/ pracownika/konsumenta.”

Czym jest transformacja cyfrowa?

  • Transformacja cyfrowa to proces wykorzystywania technologii cyfrowych do tworzenia nowych lub modyfikowania istniejących procesów biznesowych w celu ich optymalizacji i udoskonalenia.
  • Stosując digitalizację procesów lub wprowadzając robotyzację powtarzalnych czynności firma może wygenerować realne oszczędności i wytwarzać powtarzalne i jednakowe jakościowo produkty niezbędne do masowej produkcji.
  • Transformacja cyfrowa jest złożonym procesem w którym firmy rewidują obowiązujące standardy, schematy postępowań i praktyki. Wprowadzając zmiany udoskonalają i przyśpieszają takie obszary jak m.in. produkcje, obieg dokumentów czy zarządzanie zasobami ludzkimi. 

Transformacja cyfrowa unowocześnia, upraszcza, optymalizuje procesy i sprawia, że są one SKALOWALNE

Znaczenie transformacji cyfrowej

Digitalizacja procesów biznesowych jest dla firm:

Koniecznością

Organizacje, które nie wprowadzą w odpowiednim czasie rozwiązań digitalizujących procesy mogą stracić walory konieczne do utrzymania konkurencyjności i pozycji na rynku.

Narzędziem

Transformacja cyfrowa wprowadzana w firmie jest narzędziem do usprawnienia i optymalizacji procesów w organizacji, a nie celem samym w sobie.

Nowymi możliwościami

Wdrożenie transformacji cyfrowej daje możliwości rozwoju i globalizacji firmy oraz wypracowania przewagi technologicznej i jakościowej na rynku.

Czym dla właścicieli firm jest transformacja cyfrowa?

Sposobem na zwiększenie efektywności 77%
Odpowiedzią na potrzeby Klienta 61%
Sposobem na zmniejszenie kosztów 60%
Sposobem na możliwości rozwoju 53%

Transformacja cyfrowa firm 2020. Raport z wyników badania

na jakie obszary wpływa transformacja cyfrowa?

Utrzymanie konkurencyjności na globalnym i stale ewoluującym rynku zależy od zdolności firmy do szybkiej adaptacji nowych technologii i optymalizacji własnych procesów wewnątrz struktur organizacji. Transformacja cyfrowa odgrywa kluczową rolę w obszarach:

  • Obszar relacji Klient – firma:
    • Konsumenci mają obecnie o wiele większy wybór produktów i usług niż kiedykolwiek wcześniej. Tylko firmy innowacyjne, które dostarczają najwyższej jakości produkty są w stanie między sobą konkurować o Klienta.
    • Równie ważna jest kwestia dostępności i środowiska zakupu. Przyjazny interface aplikacji, uproszczone procedury, zautomatyzowane rozwiązania i płatności, szybkość procesu, sugestie spersonalizowane pod Klienta sprawiają, że transakcja zawierana jest częściej, a konsumenci wiążą się z marką 
  • Obszar relacji pracownik – firma:
    • Transformacja cyfrowa zapewnia pracownikom proste, nowoczesne, bezpieczne i bardziej satysfakcjonujące środowisko pracy.
    • Powtarzalne czynności mogą zostać wyeliminowane i zastąpione usprawnieniami technicznymi co minimalizuje efekt wypalenia zawodowego i rutyny. 
  • Digitalizacja produktu:
    • Wykorzystywanie technologii do ulepszania produktu lub usługi, np. urządzeń inteligentnych lub aktywowanych głosem, usługi bardziej innowacyjnej i zapewniającej lepsze rozwiązania od ofert konkurencyjnych. 
    • Transformacja cyfrowa pomaga firmom pozostać w czołówce technologii i tworzy zwinną infrastrukturę niezbędną do ciągłego wprowadzania innowacji i dostosowywania się do szybkich zmian i wymagań konsumentów.
  • Optymalizacja
    • Wykorzystywanie digitalizacji poszczególnych etapów produkcji i ich automatyzacja pozwala zwiększyć skalę przy jednoczesnym przyśpieszeniu całego procesu. 
    • Transformacja cyfrowa pozwala wykluczyć błędy i uprościć proces. 
    • Sprawia, że wszelkie procesy są super skalowalne. 

TRZY WAŻNE FAKTY, DOTYCZĄCE digitalizacji PROCESÓW

Digitalizacja procesów biznesowych jest super skalowalna.

Cyfryzacja procesów biznesowych z wykorzystaniem robotów jest szyba do wdrożenia przy minimalnych kosztach.

Roboty można łatwo modyfikować i unowocześniać, aby dostosować się do zmian w biznesie

Ile trwa proces transformacji cyfrowej

  • Trwanie procesu transformacji cyfrowej jest bezpośrednio zależne od wielkości projektu.

  • Często podczas analizy procesów pojawiają się nowe, nieprzewidziane 

  •  

elementy transformacji cyfrowej

1. Definiowanie oczekiwań względem obszaru IT

‎Kluczowym zadaniem technologii, jest wsparcie i realizacja celów biznesowych organizacji. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby zostały one dobrze zdefiniowane i umieszczone we właściwej perspektywie czasowej.

2.Ocena gotowości obszaru IT

Cyfrowa transformacja wymaga od obszaru IT nie tylko doskonałości operacyjnej ale także skalowalności, niezawodności, elastyczności oraz bezpieczeństwa systemów.

7 domen wpływających na efektywność modelu operacyjnego IT
  • Realizacja celów i oczekiwań strategicznych;
  • Model decyzyjny dot. IT;
  • Struktura i podział zadań;
  • Kompetencje IT, profile, model zatrudnienia.
  • Model współpracy Biznes – IT;
  • Ocena współpracy z IT przez Biznes.
  • Metodyki zarządzania projektami (i portfelem projektów);
  • Dokumenty związane z zarządzaniem projektami;
  • Realizowane kluczowe projekty.
  • Strategia usług, zarządzanie usługami i procesami IT;
  • Portfel i typy usług IT;
  • Model rozliczania usług;
  • Przegląd portfela aplikacji i standardów aplikacyjnych;
  • Ocena kluczowych systemów i aplikacji pod kątem vendor lock-in;
  • Ocena przystawalności systemów do bieżących potrzeb biznesu i planowanych kierunków rozwoju;
  • Model danych (koncepcyjny i logiczny);
  • Dostępna infrastruktura IT;
  • Wykorzystywane ośrodki przetwarzania danych, sieć, punkty styku z Internetem.
  • Polityka bezpieczeństwa IT;
  • Monitorowanie bezpieczeństwa;
  • Ciągłość działania;
  • Kopie zapasowe.
  • Proces budżetowania IT;
  • Wydatki inwestycyjne IT (CAPEX);
  • Koszty operacyjne IT (OPEX);
  • Stosunek CAPEX do OPEX;
  • Przychody z usług IT.

3. Opracowanie wymagań dla systemu i dostawcy

Zbieranie wymagań jest niezbędnym krokiem w każdym projekcie, ale wiele organizacji ma z tym problemy.

Właściwe zbieranie wymagań ma kluczowe znaczenie dla dostarczania wartości biznesowej z projektów IT, ale pozostaje nieuchwytnym
i kłopotliwym zadaniem dla większości organizacji. Wymaga kompleksowego podejścia do gromadzenia wymagań, w przeciwnym razie projekty konsekwentnie nie będą spełniać oczekiwań biznesowych.

4. Zarządzanie zmianą (Change Management)

Zarządzanie zmianą to proces planowania, wdrażania i utrwalania zmian w organizacji. Odnosi się do sposobu, w jaki firmy radzą sobie z modyfikacjami, takimi jak wdrażanie nowych technologii, dostosowania do istniejących procesów i zmiany w hierarchii organizacyjnej.

Przykłady wdrożenia transformacji cyfrowej

Usprawnienie procesów

Potrzeba biznesowa

Firma X korzystała z ….

Wypracowane korzyści

Firma X korzystała z ….

Coś

Potrzeba biznesowa

Firma X korzystała z ….

Wypracowane korzyści

Firma X korzystała z ….

Coś

Potrzeba biznesowa

Firma X korzystała z ….

Wypracowane korzyści

Firma X korzystała z ….

zaufali nam

wydarzenia dotyczące transformacji cyfrowej

ZESPÓŁ

Dorota Bury

Dyrektor Obszaru Doradztwa Technologicznego

Michał Zwierzchowski

Dyrektor ds. Wdrożeń i Rozwoju Technologii

Skontaktuj się z nami!

Wypełnij krótki formularz kontaktowy, abyśmy poznali Twoje potrzeby i mogli odpowiedzieć na Twoje

Zapisz się na newsletter

* Pole obowiązkowe

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.